BAB 4 - Jurus Pusingan Objek



Pulang dari bilik bacaan Pak Nok, Pak Yok duduk di beranda rumah sambil memandang ke arah anak – anaknya yang sedang bergelak ketawa bermain gasing bersama sepupu mereka. Pada pandangan mata kasar, tiada apa yang luar biasa dengan permainan gasing yang mereka sedang seronok lakukan, namun hanya Kaum Heitus yang dapat melihat gasing tersebut berpusing menggunakan salah satu Jurus biasa yang dapat dipelajari walaupun golongan bawahan Kaum Heitus iaitu Jurus Pusingan Objek.

 Jurus ini mudah dipelajari dan biasanya Kaum Heitus yang berumur 5 tahun pun boleh dapat mahir peringkat pertama Jurus ini dengan satu demonstari sahaja daripada Guru mereka. Jadi, tidak hairanlah Farah dan Sarah sudah pun mahir dalam Jurus yang mudah ini di peringkat yang lebih tinggi kerana bakat mereka dalam penguasaan Jurus Kaum Heitus adalah luar biasa. 

Jika mereka dapat mahir dengan peringkat tertinggi Jurus ini, mereka bukan sahaja dapat memusingkan objek yang kecil seperti gasing, malah objek sebesar bangunan pun mereka akan mampu pusingkan dengan mudah. Tapi untuk mencapai sehingga ke tahap itu tidaklah mudah. Farah dan Sarah sehingga kini hanya mampu mencapai tahap keempat Jurus Pusingan Objek. Jurus ini menggunakan angin sebagai medium perantaranya. Untuk mengawal angin pastinya tidak mudah. Di tahap keempat, mereka dapat melihat angin dengan mata kasar dan mengawal jumlah kawalan angin yang lebih besar.

Pak Nok memberitahu Pak Yok supaya menyiapkan anak – anaknya untuk masuk ke sekolah khas Kaum Heitus, iaitu Sekolah Menengah Heitus yang terletak di Kuala Lumpur. Sekolah ini pada pandangan orang biasa adalah sekolah elite yang melahirkan 100% pelajar SPM straight A’s sejak penubuhan sekolah ini lagi. Menjadikan sekolah ini sekolah sasaran pelajar – pelajar  di seluruh pelusuk Malaysia. 

Namun, syarat kemasukannya adalah menjadi rahsia pihak sekolah dan tiada sesiapa yang tahu kriteria yang diperlukan untuk menjadi salah seorang pelajar sekolah ini. Akademik yang cemerlang? Penglibatan sukan yang membanggakan? Ramai yang tahu bukan itu kayu pengukurnya kerana ada juga yang dapat masuk tanpa mempunyai kekuatan dari segi akademik mahupun sukan. 

Tapi siapa sangka, sebenarnya kriteria yang perlu ada hanya satu iaitu pelajar tersebut mestilah berasal daripada Kaum Heitus. Lemah atau kuat tidak menjadi suatu halangan. Jadi, sudah tentu mereka yang bukan Kaum Heitus tidak berpeluang sama sekali untuk menjadi pelajar di sekolah yang dianggap terbaik di Malaysia ini.

Pak Yok sebenarnya tidak risau untuk anak kembarnya memasuki sekolah itu, tapi apa yang dia risaukan ialah Firdaus. Pak Nok sudah memberikan dia peringatan keras supaya Pak Yok mendaftarkan Firdaus  masuk ke sekolah itu bersama dengan kakak – kakaknya tanpa memberi alasan apa pun. 

Pak Nok percaya dengan kebolehan guru – guru dari kalangan Kaum Heitus, yang diketuai oleh pengetua sekolah itu Steven King yang terkenal dengan kebolehannya dalam Jurus Perubatan Kaum Heitus. Pak Nok percaya insyaAllah, Firdaus ada peluang untuk sembuh. 

Sekurang – kurangnya dia boleh berdikari apabila dia sudah dewasa nanti. Hanya itu harapan Pak Nok untuk cucunya yang malang itu. Lagipun, Steven sudah berjanji dengan Pak Nok untuk cuba mencari ikhtiar bagi menyembuhkan Firdaus bagi membalas jasa Pak Nok yang menyelamatkan nyawa dia suatu ketika dahulu. Pak Yok pula tiada pilihan selain menurut kata – kata bapanya kerana adat kaum Heitus, segala arahan bapa adalah satu kewajipan yang perlu dituruti.

Farah yang sedang leka bermain gasing apabila melihat riak muka Pak Nok yang serius ketika duduk di beranda rumah kampong itu, terus berasa pelik. ‘dah kenapa dengan ayah ni? Aus buat hal lagi lah ni, memang lah aus ni menyusahkan ayah aje!’ Farah pun berhenti sebentar dari bermain dan bergerak ke arah Pak Nok.

“Ayah. tengok Farah dah berjaya kalahkan dyorang. Ini baru Farah guna jurus pusingan objek tahap tiga belum tahap empat lagi tau ayah!” Farah berkata pada Pak Nok sambil tersenyum bangga dengan kebolehannya.

Pak Yok bangga dengan Farah dan Sarah. Mereka mampu belajar jurus – jurus kaum Heitus dengan mudah dan mereka sudah jauh meninggalkan anak – anak yang sebaya dengan mereka. Pak Yok hanya mengangguk tapi jelas dari pandangan matanya kebanggaan yang tinggi terhadap Farah. Walaupun,Farah hanya menang dalam permainan gasing yang tak memberi impak apa pun sebenarnya.

“Farah, panggilkan Sarah, ayah mahu beri kamu berdua sesuatu. Penting! ayah tunggu di bilik bacaan ayah ya?”

Rumah kampong milik keluarga mereka tidak sama dengan dengan rumah kampong biasa walaupun luarannya sama. Rumah kampong ini mempunyai dimensi yang berbeza untuk Kaum Heitus. Jadi dalamannya sangat luas dan mempunyai banyak bilik. Tidak keterlaluan untuk cakap bahawa rumah ini dapat menempat lebih 50 keluarga dalam sesuatu masa.

“Baik ayah, ayah tunggu sekejap ye, sepantas kilat kitorang menyusul.” Farah memberi signal kepada Sarah untuk masuk ke rumah dan pergi ke bilik bacaan. Mereka kembar, jadi tanpa perlu berkata apa, Sarah sudah dapat memahami apa yang cuba disampaikan oleh Farah walaupun jarak mereka sangat jauh. Hubungan mereka sangat istimewa kerana mereka memahami satu sama lain dan lebih mengejutkan adalah mereka masing – masing dapat mengesan kedudukan masing – masing walaupun mereka berada di dua tempat yang berbeza tidak ubah seperti GPS dalam konteks masyarakat Malaysia zaman sekarang.

Hati mereka berdebar ketika mereka melangkah masuk ke bilik bacaan Pak Yok. Pak Yok hanya memanggil mereka ke bilik bacaannya untuk perkara yang penting sahaja. Jadi mereka tertanya – tanya ape sebabnya.







Comments

Popular posts from this blog

Penerapan UiTM From Diploma to Degree & Permohonan PTPTN Kali Kedua & Kolej Preview :)

13 Barang Asas Yang Perlu Ada Sebelum Mulakan Aktiviti Crochet (Major in Amigurumi)

Berjaya Ditawarkan PIDN 2018 Tapi Stay Dengan Peduli Siswa | Memilih PIDN 2018 instead of PTPTN